Tips over bewegen                     

               

    Bewegen is een absolute must voor de gezondheid. 

            Vijftig procent van de Belgen beweegt te weinig. Een topatleet hoef je evenwel niet te zijn. Dagelijks  matig intensief bewegen, levert al de nodige zuurstof voor je gezondheid. 

Wat is voldoende bewegen?

            Dagelijks een halfuur matig intensief bewegen is voldoende. Dit betekent dat je hartslag verhoogt tijdens het bewegen maar dat je nog gemakkelijk een gesprek kan voeren. Je bent niet buiten adem. Wandelen is hiervan een uitstekend voorbeeld. Maar ook rustig zwemmen of fietsen, de trap aflopen, in de tuin werken, de auto wassen of ruiten kuisen zijn ideale activiteiten.

Wat heb je er bij te winnen?

Dagelijks voldoende bewegen verhoogt je fysiek, psychisch en sociaal welbevinden.

Fysiek

  • Je hebt minder kans om hart- en vaatziekten te ontwikkelen.
  • Je hebt minder risico op verhoogde bloeddruk.
  • Je verlaagt je totale vetgehalte in je bloed en verbetert de verhouding tussen de goede en slechte cholesterol.
  • Je spieren en botten worden sterker.
  • Je houdt langer beweeglijke en buigzame gewrichten.
  • Je weerstand vergroot waardoor je minder vatbaar bent voor infecties.
  • Je houdt je gewicht gemakkelijker onder controle.  

Psychisch

  • Je kan gemakkelijker je geest ontspannen.
  • Je hebt een belangrijk hulpmiddel om stress kwijt te geraken.
  • Je slaapt beter in en je slaap is verkwikkender.
  • Je concentratie wordt groter.
  • Je krijgt een prettig gevoel.
  • Je gevoelens van neerslachtigheid of angst verminderen. 

Sociaal

  • Je leert nieuwe mensen kennen die dezelfde interesses delen.
  • Je maakt deel uit van een groep of ploeg.