Fitness trainingen

 

CONTACTPERSONEN FITNESS

Anny

VERBINNEN

Tel      015 / 51 52 23

                         0496 / 54 43 90

anny.verbinnen@telenet.be

Ilie

BUGGENHOUT

Cardiokinesist

  Tel    0473  /  44 78 62 

E mail

  iliecardio@hotmail.com  

 

Walter FIOOLE    

Tel  0475 / 48 01 47

E mail

 walter.Fioole@telenet.be

 

WAT MAG  JE VERWACHTEN VAN FITNESS OEFENINGEN?

 

         Om te beginnen mag u “fitness” niet verwarren met “body building” (dit is bestemd voor personen die zeer zichtbare spieren willen hebben, en daarvoor allerlei oefeningen doen met gewichten )

         Onze oefensessies bestaan uit 2 delen:

 

EERSTE DEEL: DE UITHOUDINGSTRAINING 

         Fitness zoals wij het bedoelen, is het oefenen op een reeks eenvoudige toestellen, zoals een fiets, een loopband, een roeitoestel, een step, een cross trainer, en een armfiets, waarbij deze toestellen haarfijn afgesteld worden op de inspanning die optimaal is voor U. Dit afstellen gebeurt door onze kinesist, via computer. U ontvangt een elektronische sleutel die u in elke machine steekt, waardoor deze weet wie U bent en wat U veilig aankan.

 

         Als U eerst in het hospitaal een fietsproef hebt afgelegd, kunnen ze U daarna exact zeggen wat het maximum hartritme is waaraan U zonder gevaar kan trainen. Voor uw oefeningen op de toestellen wordt er gezorgd dat U dicht bij dit maximum oefent, maar het maximum niet overschrijdt.

 

         De totale duur van het eerste deel beloopt 1u15’.

         Een typisch programma is:

-               fiets 25 minuten

-               loopband 12 minuten

-               step 6 minuten

-               crosstrainer 6 minuten

-               roeien 10 minuten

-               armfiets 10 minuten

 

TWEEDE DEEL: DE WEERSTANDSTRAINING 

         Er wordt geoefend op 9 eenvoudige krachttoestellen die in een cirkel opgesteld staan. Tussen elk toestel ligt een “step”. De training gebeurt op het ritme van muziek, en er wordt om de 45 seconden van toestel gewisseld. In deze aanpak mag het maximum hartritme zoals hierboven beschreven, licht overschreden worden. (dat is nu net de “weerstandstraining”).

        De oefening duurt 30 minuten; er is een rustfase na 15 minuten. Na het eindsignaal is er nog een ‘cool down” periode, waarbij iedereen liggend op een matje, tot rust komt en volledig ontspant.

 

        GEĎNTERESSEERD  ?       

        Loop eens binnen op het eerste verdiep van de sportzaal van Klein Boom in Putte, ,

                          Of maak een afspraak per telefoon met Ilie Buggenhout of  met Walter FIOOLE

                                                   (  zie telefoon nummers bovenaan op deze pagina )

 

 

Fitness   in   Putte…

 

Dinsdagochtend, 8.00 uur   … 

 De dappersten staan al te wachten terwijl de zaal geopend wordt !

 

Gauw naar de kleedkamer, de laatste nieuwtjes  uitwisselen (nu ja, toch bij de mannen), al even iemand plagen (we gaan geen namen noemen…) en dan naar het fitnessdeel van de sporthal.

 De sleutels worden opgeladen, en de sessie kan beginnen. Ieder heeft zo’n beetje zijn eigen volgorde en voorkeur.

 

Maar alle apparaten komen aan de orde : de roeimachine, de loopband, de step, de crosstrainer, de ligfiets, de armfiets en de gewone fiets.  In elke sleutel zit een individueel programma : daar heb je je fietsproef voor afgelegd.

 

In overleg met de kinesist worden dan de waarden bepaald voor je training : hoe snel, hoe lang, hoe moeilijk, … En stel dat je eens een mindere dag hebt : er staan toetsen op elk apparaat om je oefening eventueel af te breken of te vergemakkelijken. Intussen is de kinesist aangekomen.

Hij volgt ons op, moedigt aan, verandert eventueel de instellingen op de sleutel. Indien nodig maakt hij de afspraken voor de jaarlijkse fietsproef. Wij trainen boven ongeveer 90 minuten. We laden onze sleutel af, zodat alle gegevens opgeslagen worden in de computer. Dan neemt de kinesist nog bij iedereen de bloeddruk.

 

Daarna gaan we naar het zaaltje beneden. Daar werken we onze easy-line nog af : alle spiergroepen komen aan bod, en dit op een leuk ritmisch muziekje. Tussen de toestellen staat telkens een stepje, waarop we vrij kunnen bewegen.

 Iets voor 10 uur is het tijd om te ontspannen. Na de douche zijn er steeds vrijwilligers om in de cafetaria de koffie en dergelijke te gaan evalueren …         

 

De andere groepen hebben een beetje een andere volgorde, maar zij werken hetzelfde programma af.

 

 

En op vrijdag doen we dat allemaal opnieuw !

 

 

 

 ………  En waarom,

vraag je je af ?

 

 

 

 Ik voel mij er goed bij, en dat dat niet alleen een gevoel is, bewijzen de uitslagen van de fietsproef.

Bovendien werk je er in een groep vrienden : lotgenoten die er alles aan doen om van dat hartfalen een eenmalig gebeuren te maken.

De aanwezigheid van de kinesist geeft mij ook een veilig gevoel, je wordt opgevolgd en je kan er altijd terecht.

 Alleen vakantie kan mij weghouden van de training !

 

 

Simonne Van Dievel

_____________________