GEZOND BEWEGEN

Tekstvak:     WANNEER   ZOMERREGELING    

 

 

 

 

 

LUISTER of KIJK naar het weerbericht

na het nieuws van 19 uur.

  Indien de verwachte temperatuur in het CENTRUM van het land

  --   30 į C of meer bedraagt  --

bestaat er een gevaar om voluit te trainen.

  

DAN IS ER ZOMERREGELING EN WORDEN DE CAREP ACTIVITEITEN TIJDELIJK OPGESCHORT DUS GEEN TRAININGS of FITNESS ACTIVITEIT

 

Bij twijfel , bel naar het antwoordapparaat op het nummer 015/50.60.86

____________________________

 

 

    1   Bewegen is goed voor je hart

       Hart- en vaatziekten zijn de grootste doodsoorzaak in het westen. Van een zwakke biceps sterf je niet, van een zwakke hartspier wel.
Vooral duursporten (wandelen, joggen, lopen, fietsen, zwemmen,. . .) zijn de ideale bondgenoten van het hart.
 
    2   Bewegen is goed voor je longen

       Bewegen houdt je longen en de ademhalingsspieren rondom in conditie. Ook astmapatiŽnten hebben baat bij beweging.
 

   3   Bewegen voorkomt overgewicht

     Bewegen verhoogt de stofwisseling (via spieropbouw en vetafbraak), een belangrijk wapen in het voorkomen en het bestrijden van overgewicht en obesitas. Vandaar de uitspraak: "Het beste dieet is een dieet met een flinke portie beweging."

 

     4   Bewegen kan diabetes voorkomen

      Beweging zorgt er voor dat de glucose beter kan doordringen in de cellen. Zo helpt bewegen bepaalde vormen van diabetes voorkomen.
Maar ook diabetespatiŽnten hebben baat bij sport, wanneer dit onder verantwoorde omstandigheden gebeurt.

 
       5   Bewegen kan osteoporose voorkomen

       Vanaf je 35ste worden je beenderen poreuzer en kwetsbaarder. Stilzitten versnelt dit proces. Bewegen houdt je beenderen, spieren en gewrichten stevig, soepel en in conditie. Ook wie last heeft van artritis of osteoporose, heeft baat bij niet belastende bewegingsvormen
 
    6   Bewegen kan kanker voorkomen

      Voor sommige vormen van kanker (dikke darmkanker, borstkanker) is het preventieve effect van voldoende bewegen bewezen. Ook bij : tumortherapie blijkt dat wie kan bewegen, daar baat bij heeft en de bijwerkingen beter aankan.
 
    7   Bewegen kan stress, angst en depressies     verminderen

      Wie beweegt, bouwt de opgehoopte stresshormonen op natuurlijke wijze af. Je kan dus letterlijk de 'stress uit je lijf lopen'. Bewegen : beÔnvloedt ook je mentale gezondheid. Actievelingen voelen zich beter in hun vel, angsten en depressies kunnen verminderen. In de psychiatrie wordt beweging steeds vaker gebruikt als onderdeel van de therapie.
 
    8   Bewegen is goed voor je sociale leven

     Het is vaak leuker en motiverender om samen met anderen te sporten. Bewegen levert vaak sociale contacten op. Wat dan weer helpt : om bewegen langer -levenslang - vol te houden.
 
    9   Bewegen is goed voor je portemonnee

     Actievelingen leven niet alleen langer, ze leven ook beter. Ze scoren lager op hospitalisatie, doktersbezoek en gebruik van medicatie. Wat : niet alleen goed is voor je gezondheid, maar ook voor je portemonnee. Beter nu geld uitgeven aan wandelschoenen of een fiets, dan i later het tienvoudige aan de dokter.
 
  10   Bewegen is de beste vorm van pensioensparen

Ouder worden is een fysiologisch proces, waarbij het lichaam verzwakt. Die evolutie kan afgeremd worden. Levensstijl en fysieke activiteit spelen daarbij een bepalende rol. Je leven lang bewegen is het beste medicijn tegen typische ouderdomsziekten als artritis,osteoporose, hoge bloeddruk, enz. . .